Centrum denních služeb

Centrum denních služeb

POSLÁNÍ

Posláním Centra denních služeb Opava je poskytovat podporu lidem se zdravotním znevýhodněním a seniorům při udržování a posilování jejich fyzických a psychických dovedností. To povede ke změně jejich nepříznivé životní situace, vyšší kvalitě života a bude prevencí rizika sociálního vyloučení z běžné společnosti.

CÍLE SLUŽBY

  • Poskytnout uživatelům pomoc a podporu, která odpovídá jejich přáním a potřebám
  • Podpořit uživatele v jejich soběstačnosti
  • Podpořit uživatele v aktivním trávení volného času
  • Umožnit uživatelům navázat a rozvíjet vztahy se svými vrstevníky

ZÁSADY POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY

Tyto zásady vyjadřují hodnoty, z nichž vychází pracovníci při poskytování sociální služby.

  • Individuální přístup – každý uživatel má svůj individuální plán zaměřený na podporu při naplňování jeho osobních cílů
  • Dobrovolnost – služba je poskytována na základě svobodného rozhodnutí uživatele
  • Motivace – služba podporuje uživatele při zvyšování samostatnosti a rozvíjení jejich schopností
  • Respekt – služba poskytuje podporu s ohledem na svobodnou volbu uživatelů

CÍLOVÁ SKUPINA

  • Osoby se zdravotním postižením
  • Senioři, kteří jsou ohroženi sociálním vyloučením a preferují aktivní způsob života

VĚKOVÁ STRUKTURA

1. Mladí dospělí (19 – 26 let)

2. Dospělí (27 – 64 let)

3. Mladší senioři (65 – 80 let)

 

KAPACITA SLUŽBY

Okamžitá kapacita je 10 osob.

 

ZÁKLADNÍ ČINNOSTI V CDS

a) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro hygienu 

  • pomoc při úkonech osobní hygieny
  • pomoc při základní péči o vlasy a nehty
  • pomoc při použití WC

b) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy 

  • zajištění stravy přiměřené době poskytování služby a odpovídající věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování
  • pomoc a podpora při podávání jídla a pití

c) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti 

  • nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností
  • podpora při získávání návyků souvisejících se zařazením do běžného společenského prostředí včetně využívání běžně dostupných služeb a informačních zdrojů

d) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím 

  • pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou
  • pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob

e) sociálně terapeutické činnosti 

  • socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob

f) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí 

  • pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů

PRŮBĚH SLUŽBY

JEDNÁNÍ SE ZÁJEMCEM O SLUŽBU

Jednáme vždy přímo se zájemcem o službu, jeho zástupce (opatrovník, příbuzný, přítel) může být přítomen. Jednání vede sociální pracovník služby – ten zjišťuje nepříznivou sociální situaci zájemce, mapuje jeho potřeby, schopnosti, očekávání a cíle, idetifikuje také, jestli zájemce spadá do cílové skupiny. Důvody pro odmítnutí zájemce jsou vymezeny v § 91, odst. 3, zákona o sociálních službách.

Pokud zájemce nepatří do cílové skupiny, je mu poskytnuto pouze základní sociální poradenství a v rámci toho jsou mu doporučeny jiné vhodné sociální služby.

Pokud zájemce je z cílové skupiny a služba má volnou kapacitu, dohodne s ním sociální pracovník cíle spolupráce a uzavřou spolu smlouvu o poskytnutí sociální služby.

SMLOUVA O POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY

Služba CDS je poskytována na základě uzavřené písemné smlouvy. Smlouva je zhotovena ve 2 stejnopisech, jestliže má zájemce opatrovníka, tak ve 3 stejnopisech. Před podpisem je zájemce seznámen s obsahem smlouvy tak, aby skutečně rozumněl všem náležitostem.

Základní informace o službě jsou uvedeny v letáku, na webových stránkách, v registru poskytovatelů sociálních služeb. Osobně je může předat každý pracovník služby.

INDIVIDUÁLNÍ PLÁNOVÁNÍ PODPORY

Po uzavření smlouvy se ze zájemce stává uživatel služby a je mu přidělen klíčový pracovník. Ten ve spolupráci se sociálním pracovníkem dále zjišťuje další informace o klientovi – mapuje jeho potřeby a očekávání od služby. Na tomto základě pak klíčový pracovník sestaví individuální plán, ve kterém je popsán rozsah a průběh poskytované podpory. Plán je pravidelně s klientem vyhodnocován.

MATERIÁLNÍ A TECHNICKÉ ZABEZPEČENÍ

Budova se nachází na sídlišti v Opavě – Kateřinkách, v blízkosti domů s malometrážními byty pro seniory. Je přízemní a plně bezbariérová.

Součástí jsou 4 místnosti pro práci s klienty, cvičná kuchyně, šatny klientů i zaměstnanců, kancelář, hygienické zázemí. Vnitřní uspořádání je navrženo tak, aby bylo pro klienty uživatelsky přívětivé, nekomplikované a přehledné. Ve vybavení je také závěsný systém pro usnadnění manipulace s méně pohyblivými klienty. Ve vnitřním atriu v kruhovém vnitrobloku je venkovní pergola vybavená sedacím nábytkem.

ZPŮSOB VYŘIZOVÁNÍ STÍŽNOSTÍ

Se způsobem podávání a vyřizování stížností je uživatel či jeho zákonný zástupce seznámen při podpisu smlouvy o poskytování sociální služby. Stížnost může podat jak uživatel služby, tak jakákoliv další osoba, která jedná v oprávněném zájmu uživatele. Stížnost příjme sociální pracovník a každý pracovník v sociálních službách zařízení, vyřizuje ji vedoucí služby. Stížnost může být podána osobně, písemně, telefonicky nebo do schránky k tomu určené a to i anonymně. Stížnost bude vyřízena písemně do 30 dnů od podání a doručena dle podmínek uvedených ve stížnosti. Odpověď na anonymní stížnost bude vyvěšena po dobu 30 dnů na nástěnce nad schránkou na stížnosti. Pokud nebude stěžovatel s vyřízením stížnosti spokojen, může se obrátit na nadřízený orgán, organizaci či instituci sledující dodržování lidských práv. Řešení jednotlivých stížností je využito ke zkvalitnění poskytování sociální služby a jejího provozu.

ARSY line - tvorba webových stránek a eshopů
Upozornění
Zavřít